موج مهر...

سرای خبر معاونت امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم

سرای خبر معاونت امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم

موج مهر...

بسم الله الرحمن الرحیم

فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمیعاً (مائده- 48)
در نیکیها بر یکدیگر سبقت جویید، بازگشت همه شما به سوی خداست.
سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر حلقه ی وصل توان توانمندان و نیاز نیازمندان است...
در این وبلاگ گزارش های خبری و تصاویر فعالیت های انجام شده در معاونت امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم به روز می شود...

تاریخچه سازمان داوطلبان

پنجشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۰۶ ق.ظ
  
آشنایی با سازمان داوطلبان 

جمعیت  هلال احمر جمهوری اسلامی ایران




معاونت امور داوطلبان
معرفی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر
 
یکی از اصول اساسی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر اصل خدمات داوطلبانه است . براین اساس و درجهت تحقق این اصل اساسی ، هم اکنون در بیش از 180 کشور دنیا ، سازمان ها و یا موسسات داوطلبان وابسته به جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر فعالیت می نمایند .
سازمان های مذکور وظیفه دارند در راستای اصول و اهداف بین المللی نهضت صلیب سرخ و هلال احمر ،با بسیج توان انسانیت نسبت به بهبود زندگی مردم آسیب پذیر اقدام نمایند .

سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر

سازمان داوطلبان به منظور احیا و تحقق اصل خدمات داوطلبانه، با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر از طریق سازماندهی و بهره گیری از توان و مساعدت افراد و اقشار توانمند در سال 1338 هجری شمسی تشکیل گردید. این سازمان با حفظ ماهیت و ماموریت های اصلی خود که کاملا منطبق با نیازهای موجود و قابلیت های ساختار اجتماعی بوده است سعی نموده تا نقش حلقه واسطی میان توانمندان و نیازمندان جامعه را ایفا نماید و تا کنون خدمات متنوعی چون: کمک به درمان بیماران محروم، حمایت از کودکان آسیب دیده و باقیمانده از حوادث و سوانح، کمک به آسیب دیدگان باقیمانده از زلزل، سیل و بلایای طبیعی، مشارکت در جذب کمک های مردمی برای جبهه های جنگ، حوادث و سوانح و ... را ارایه نموده است.

خدمات داوطلبانه در جمعیت چیست؟
خدمات داوطلبانه در جمعیت به آن دسته از فعالیت هایی اطلاق می شود که توسط داوطلبان با اهداف انساندوستانه و بدون هیچ گونه چشمداشت مالی و مادی بصورت ارادی جهت کمک به همنوعان، آسیب دیدگان و آسیب پذیران جامعه ارایه می شود.

داوطلبان جمعیت چه کسانی هستند؟

داوطلبان اشخاصی حقیقی یا حقوقی هستند که به اصول بنیادین نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر پایبند بوده، به اساسنامه و قوانین جمعیت متعهد می باشند و با فعالیت در قالب گروه ها و تیم های داوطلبی بصورت سازماندهی شده مستمر یا غیرمستمر ارائه خدمت می نمایند.

اعضای جمعیت چه کسانی هستند؟
اشخاصی حقیقی یا حقوقی هستند که به اصول بنیادین نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر پایبند بوده، به اساسنامه و قوانین جمعیت متعهد می باشند و با پرداخت حق عضویت مداوم، به توسعه سازمانی و فعالیت های جمعیت کمک می نمایند.
لازم به ذکر است داوطلبان می توانند در صورت پرداخت حق عضویت سالانه در انتخابات مجامع عمومی جمعیت به عنوان کاندیدا مشارکت نمایند.
همچنین اعضای جمعیت هلال احمر می توانند به عنوان انتخاب کننده یا انتخاب شونده در انتخابات مجامع جمعیت شرکت نموده و در ارکان تصمیم گیری و اجرایی جمعیت هلال احمر مجامع و شورای اجرای شهرستان ها، مجامع و هیات مدیره استان ها و مجمع عمومی و شورای عالی جمعیت حضور یابند.


عناوین، تعاریف، اهداف و اهم وظایف گروه ها
داوطلبان و اعضا پس از شناسایی و جذب، بنا بر نوع شرایط، تجربه، مهارت و تخصص در راستای تحقق اهداف جمعیت هلال احمر برای مواقع عادی یا زمان حوادث در گروه های چهارگانه زیر سازماندهی می شوند:

الف) گروه حمایت

سازماندهی داوطلبانی که با توجه به توانمندی های مالی و اقتصادیشان به منظور پشتیبانی و تامین منابع مالی و مادی جمعیت هلال احمر در جهت حمایت از نیازمندان آسیب پذیر در زمان حوادث و یا مواقع عادی اظهار تمایل نموده اند

ب) گروه مهارت

سازماندهی داوطلبانی که با توجه به دانش، فن و تخصص ویژه از مهارت خاصی برخوردار بوده و در جهت ارائه خدمات تخصصی و فنی مورد نیاز اقشار آسیب پذیر در زمان حوادث و یا مواقع عادی اظهار تمایل نموده اند.

ج) گروه هدایت

سازماندهی داوطلبان صاحبظری که با برخورداری از توانمندی های علمی و فکری در تهیه و تدوین سیاست ها، استراتژی، خط مشی و برنامه ها یا در جهت تقویت توان کارشناسی و برنامه ریزی جمعیت هلال احمر اعلام آمادگی نموده اند.

د) گروه مشارکت
سازماندهی داوطلبانی که با توجه به علاقه، فرصت، تجربه و کارآمدی خود برای حضور و یا شرکت در انجام وظایف اجرایی و امدادی جمعیت هلال احمر در زمان حوادث و یا مواقع عادی اعلام آمادگی نموده  و از آموزش های لازم جهت تحقق اهداف فوق بهره مند گردیده اند.

سه ماموریت اصلی سازمان داوطلبان
ماموریت اول: کمک به منابع مالی و انسانی مورد نیاز جمعیت از طریق شناسایی، جذب، سازماندهی و بهره گیری از خدمات اعضا و داوطلبان جمعیت در راستای اهداف و فعالیت های انساندوستانه و عام المنفعه جمعیت.
ماموریت دوم: جمع آوری، هدایت و توزیع کمک های نقدی، غیرنقدی و اعانات مردمی در هنگام بروز حوادث و سوانح مختلف داخلی و بین المللی.
ماموریت سوم: ارایه خدمات حمایتی و اجتماعی به آسیب دیدگان از حوادث و سوانح و آسیب پذیرترین افراد جامعه.




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۰۲
معاونت امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم

هدایت

مهارت

معاونت داوطلبان قم

اخبار

گزارش

نظرات  (۱)

۰۲ مرداد ۹۳ ، ۰۰:۰۷ علیرضا بیگدلی

با سلام

با مطلبی با عنوان :

روشنفکران بیمار و نسبیت آن ها با مسائل روز جمهوری اسلامی

 

http://farhangeparvaz.blog.ir/1393/04/31/roshan12312313123

بروز هستم!

منتظر نظرات شما....

کمی طولانیست ! ولی حتما ارزش یکبار خواندن را دارد!

فرهنگ پرواز

 

یاعلی ع

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی