موج مهر...

سرای خبر معاونت امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم

سرای خبر معاونت امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم

موج مهر...

بسم الله الرحمن الرحیم

فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمیعاً (مائده- 48)
در نیکیها بر یکدیگر سبقت جویید، بازگشت همه شما به سوی خداست.
سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر حلقه ی وصل توان توانمندان و نیاز نیازمندان است...
در این وبلاگ گزارش های خبری و تصاویر فعالیت های انجام شده در معاونت امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم به روز می شود...



به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان قم، به همت معاونت امور داوطلبان جمعیت استان قم، دوره آموزشی «زنان، بوم شناسی و محیط زیست» ویژه داوطلبان خواهر برگزار شد.

این دوره آموزشی با هدف ارتقای سطح دانش و اطلاعات داوطلبان خواهر در خصوص مناطق بومی و منابع طبیعی استان قم و آشنایی آنان با مراتع و جنگل ها و نحوه ی استفاده از گیاهان طبیعی دارویی برگزار شد.
در این دوره آموزشی یکی از کارشناسان آموزش اداره کل منابع طبیعی استان قم در خصوص موضوع جلسه مطالبی را ارائه داد.
کارشناس آموزش اداره کل منابع طبیعی استان قم، منابع طبیعی را أعم از منابع طبیعی تجدید پذیر و منابع طبیعی تجدید ناپذیر خواند و افزود: استفاده صحیح  و اصولی از منابع طبیعی تجدید پذیر مانند؛ درختان و جنگل ها ، مراتع، دریاها و شیلات باعث تجدید دوباره آن ها خواهد شد.
آقای زمانی عنوان کرد: استان قم به طور تقریبی دارای یک میلیون و صد و بیست هزار هکتار مساحت می باشد که از این مقدار نهصد و دوازده هکتار آن یعنی قریب به 85 درصد کل استان را منابع طبیعی تشکیل می دهد که از این مساحت نیز، هشتصد و بیست و سه هکتار آن از مراتع تشکیل شده است.
 وی تصریح کرد: استان قم در منطقه ی خشک و نیمه خشک جغرافیایی قرار دارد و وجود بیان های زیاد و عدم جنگل های طبیعی باعث ایجاد پارک ها و جنگل های دست کاشت توسط اداره کل منابع طبیعی استان قم شده است.
این کارشناس آموزش اداره کل منابع طبیعی استان قم گفت: ازبین رفتن باغات و درختان باعث از بین رفتن تلطیف آب و هوا و ایجاد گرد و خاک و گرم شدن هوا خواهد شد.
زمانی تأکید کرد: اگر درختان طبیعی و دست کاشت حفظ نشوند قریب به بیست سال آینده صحبت از باغ و درختان انبوه به یک خاطره تبدیل خواهد شد.
وی؛ کتیرا، گون، آویشن، موسیر، باریجه، اوشنان و ... را از گیاهان دارویی خودرو در طبیعت استان قم برشمرد و ادامه داد: اکثر گیاهان دارویی در فصول مختلف سال در استان قم یافت می شوند.
کارشناس آموزش اداره کل منابع طبیعی استان قم، در خصوص آب و هوا و میزان گرد و خاک و آلودگی استان قم گفت: استان قم دارای 4 کانون بیابانی است که از این کانون ها گردوخاک به استان راه می یابد که با هدف جلوگیری از شن های روان و ایجاد گردوخاک؛ از این 4 کانون، دو کانون آن توسط اداره منابع طبیعی استان قم با جنگل های دست کاشت و مراتع کنترل شده مهار شده است و دو کانون دیگر هنوز بیابانی است.
زمانی، منافع آنی ابتدائی و ایجاد کارخانجات را باعث از بین رفتن منابع طبیعی برشمرد و افزود: مهاجرت روستائیان و ساخت و ساز و عملیات عمرانی یکی از مهمترین عوامل ایجاد گردوخاک در کانون های بیابانی استان قم می باشد.
گفتنی است؛ زمانی از داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم جهت شرکت در طرح «همیاران طبیعت، مروجین افتخاری» و بازدید از منابع طبیعی و آشنایی با گیاهان دارویی خودرو در این مناطق دعوت به عمل آورد./

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۹
معاونت امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی